Youth and Adults Education and social representations: psychosocial study among EJA students
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v21i3.2312Keywords:
school, youth and adult education, social representationsAbstract
This study aimed at apprehending the social representations (RSs) of students of Youth and Adult Education (EJA) about the school, the modality “youth and adult education” itself, and the future. The results indicated that the RS of the school is anchored to the acquisition of knowledge and the socialization. The EJA is an opportunity to complete the studies, obtain knowledge, and training. The future, by several times, is represented by family, work, the possibility of employment, marriage, and care of children.
References
ALMEIDA, A. A EJA: uma educação para o trabalho ou para a classe trabalhadora? Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 8, 2016.
AMARAL, E. B.; NEGREIROS, N.; ARAÚJO, L. F. Medicalização da Educação: representações sociais. In: MEDEIROS, E. D.; ARAÚJO, L. F.; COUTINHO M. P. L.; ARAÚJO, L. S. (Org.). Representações Sociais e práticas psicossociais. Curitiba: CMRV, 2018. p. 281-98.
ALTHOF, F.; MARTINS FILHO, L. J. O mapeamento do estudante para o ensino médio da educação de jovens e adultos na rede estadual de ensino do estado de Santa Catarina: cenários e perspectivas. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 8, 2016.
ARAÚJO, L. F; CASTRO, J. L. C.; SANTOS, J. V. O. A família e sua relação com o idoso: um estudo de representações sociais. Revista Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 12, n. 2, 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 19 jul. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 8 dez. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 6, de 4 de abril de 2010. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos – EJA. Diário Oficial da União, Brasília, 4 abr. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5366-pceb006-10&category_slug=maio-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 8 dez. 2018
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília-DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 8 dez. 2018.
CAMARGO, B. V.; SCHLOSSER, A.; GIACOMOZZI, A. I. Aspectos epistemológicos do paradigma das representações sociais. In: MEDEIROS, E. D.; ARAÚJO, L. F.; COUTINHO, M. P. L.; ARAÚJO, L. S. (Org.). Representações Sociais e práticas psicossociais. Curitiba: CMRV, 2018. p. 153-66.
CARLOS, K. P. T.; SANTOS, J. V.O.; ARAÚJO, L. F. Representações sociais da velhice LGBT: estudo comparativo entre universitários de Direito, Pedagogia e Psicologia. Psicogente, Barranquilla, v. 21, n. 40, p. 297-320, 2018.
DI PIERRO, M. C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, 2005.
FRANCHI, S.; GÜNTHER, M. C. C. Juvenilização da EJA: repercussões na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 53, p. 209-25, 2018.
FONTANELLA, B. J. B.; LUCHESI, B. M.; SAIDEL, M. G. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R.; MELO, D. G. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 388-94, 2011.
GOMES, A. C. Os significados que os alunos da EJA têm em relação à instituição escolar. Interagir: pensando a extensão, v. 20, p. 1-21, 2015.
GOUVEIA, D. D. S. M.; SILVA, A. M. T. B. D. A formação educacional na EJA: dilemas e representações sociais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 749-67, 2015.
GUZZO, R. S. L. As contradições dos bastidores da Educação de Jovens e Adultos: elementos da história de vida e perspectiva de mudança. In: GUZZO, R. S. L. Psicologia Escolar: desafios e bastidores da educação pública. Campinas, SP: Alínea, 2014.
HADDAD, S. A ação de governos locais na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 197-211, maio/ago. 2007.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 108-30, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07.pdf. Acesso em: 8 dez. 2018.
IBGE. Parnaíba. Brasília: IBGE, 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pi/parnaiba/panorama. Acesso em: 8 dez. 2018.
JODELET, D. Représentations sociales: un domaine en expansion. In. JODELET, D. Les représentations sociales. Paris: PUF, 1989, pp. 31-61.
LEITE, S. A. A construção da escola pública democrática: algumas reflexões sobre a política educacional. In: SOUZA, B. P. Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
NAIFF, L. A. M.; NAIFF, D. G. M. Educação de jovens e adultos em uma análise psicossocial: representações e práticas sociais. Psicologia & Sociedade, v. 20, n. 3, 2008.
NASCIMENTO, A. W. S.; CORDEIRO, Y. E. M.; TAVARES, F. B.; BELTRAO, N. E. S. Educação e sociedade: o papel das Políticas de Ensino Médio na formação de estudantes em escola pública da Amazônia Paraense. Interações, Campo Grande, MS, v. 19, n. 2, p. 417-28, jan./mar. 2018.
NEGREIROS, F.; SILVA, C. F. C.; SOUSA, Y. L. G.; SANTOS, L. B. Análise psicossocial do fracasso escolar na Educação de Jovens e Adultos. Psicologia em Pesquisa, v. 11, n. 1, 2017.
NEGREIROS, F.; CAMPOS, H. R. A Psicologia Escolar e a Educação de Jovens e Adultos. Campinas: Alínea, 2019.
PEREIRA, J. V. Tendências históricas da educação dos jovens e adultos no Brasil: da subordinação a tentativas de emancipação. Educativa, v. 17, n. 1, p. 175-200, 2014.
PEREIRA, T. V.; OLIVEIRA, R. A. A. Juvenilização da EJA como efeito colateral das políticas de responsabilização. Estudos em Avaliação Educacional, v. 29, n. 71, p. 528-53, maio/ago. 2018.
RUMMERT, S. M. A educação de jovens e adultos trabalhadores brasileiros no século XXI. O “novo” que reitera antiga destituição de direitos. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, Porto, n. 2, p. 35-50, jan./abr. 2007. Disponível em: http://sisifo.fpce.ul.pt. Acesso em: 10 dez. 2018.
SANTOS, M. F. S.; MORAIS, E. R. C.; NETO, M. L. A. A produção científica em representações sociais: análise de dissertações e teses produzidas em Pernambuco. Psico, v. 43, n. 2, p. 8, 2012.
SANTOS, J. S.; PEREIRA, M. V; AMORIM, A. Os sujeitos estudantes da EJA: um olhar para diversidade. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 1, 2018.
SILVA, M. M. Desafios Intersetoriais: possibilidades de diálogos e a Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: Appris, 2017.
TEIXEIRA, I. N.; DIAS, L. C.; CASTRO, T. L.; FREITAS, F. R. S.; ARAÚJO, L. F. Resiliência na velhice: uma análise das representações sociais dos idosos. Kairós: Gerontologia, v. 18, n. 4, p. 215-32, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.