Fruit consumer behavior in the municipality of Campo Grande and the relationship with market demand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4658

Keywords:

commerce, consumption, fruit growing

Abstract

This research aims to investigate the behavior of fruit consumers in relation to the commercial offer within the municipality of Campo Grande. The study was carried out using questionnaires, covering demographic aspects, eating habits, and factors for fruit consumption. Data collection took place over five months, reaching a sample of 384 participants, and the analysis included basic descriptive measures to identify consumption patterns of the Campo Grande population. The results revealed a predominant profile of female and young consumers (18 to 30 years old), with an average family income of less than 5 minimum wages. Product quality was the most important factor in the purchasing decision, followed by price, and the majority of participants were willing to pay more for locally produced fruit. It was concluded that there is demand for regional fruits, as long as they meet consumers' quality requirements.

Author Biographies

Isabel Azevedo, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Graduada em Agronomia na Universiade Catolica Dom Bosco (UCDB).

Denilson Oliveira Guilherme , Don Bosco Catholic University

 

 

Alexandra Sanae Maeda, Don Bosco Catholic University

 

 

Heitor Romero Marques , Don Bosco Catholic University

 

 

 

References

BRANDÃO, Antônio de Amorim; COSTA, Cândido Alves; GALIZON. Flávia Maria; CAVALCANT, Thâmara Figueredo Menezes; NEVES, Ágatha Corrêa. Perfil socioeconômico dos consumidores de hortaliças em feiras livres na microrregião de Januária. Montes Claros: Horticultura Brasileira, [S. l.], v. 33, n. 1. p. 119-124, jan./mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Alimentos regionais brasileiros. 2. ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2015. 484p.

CONFEDERAÇÃO DE AGRICULTURA E PECUÁRIA DO BRASIL [CNA]. Página inicial. CNA, [S. l.], 2022. Disponível em: https://cnabrasil.org.br/noticias/mais-de-85-dos-produtos-comercializados-na-ceasa-ms-sao importados. Acesso em: 14 abr. 2024.

DATAFOLHA. Estudo mostra que 60% dos brasileiros não comem quantidade ideal de frutas. VivaBem – Uol, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2017/10/16/estudo-mostra-que-60-dos-brasileiros-nao-comem-quantidade-ideal-de-frutas.htm. Acesso em: 1 maio 2024.

DEFANTE, Lilliane Renata; NASCIMENTO, Leidy Diana Oliveira; LIMA-FILHO, Dario de Oliveira. Comportamento de consumo de alimentos de famílias de baixa renda de pequenas cidades brasileiras: o caso de Mato Grosso do Sul. Interações, Campo Grande, v. 16, n. 2, p. 265-276, jul./dez. 2015.

IBGE. Página inicial. IBGE, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/producao-agropecuaria/. Acesso em: 4 abr. 2024.

OLIVEIRA, Marina da Silva; LACERDA, Leysse Náthia Lourenço; SANTOS, Caroline dos Santos; LOPES, Aline Cristine Souza; CÂMARA, Ana Maria Chagas Sette; MENZEL, Hans Joachim Karl; HORTA, Paula Martins. Consumo de frutas e hortaliças e as condições de saúde de homens e mulheres atendidos na atenção primária à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, p. 2313-2322, nov./jan. 2015.

PEDROSO, Maria Thereza Macedo; MELLO, Paulo Freire; PERILO, Marcelo; RODRIGUES FERREIRA, Zenaide. Desafios à rastreabilidade de hortaliças no Brasil. Revista de Política Agrícola, Brasília, v. 32, n. 2, p. 22, abr./jun. 2023.

SECRETARIA DE MEIO AMBIENTE, DESENVOLVIMENTO, CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO [SEMADESC]. HOME. SEMADESC, Campo Grande, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ms.gov.br/com-clima-e-solo-favoraveis-ms-prepara-planoestadual-para-ampliar-a-fruticultura-comercial/. Acesso em: 2 maio 2024.

SENAR. HOME. SENAR – Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2022. Disponível em: https://senarms.org.br/cadeia/fruticultura. Acesso em: 20 abr. 2024.

Published

2025-03-07

How to Cite

Azevedo, I., Oliveira Guilherme , D. ., Sanae Maeda, A. ., & Romero Marques , H. . (2025). Fruit consumer behavior in the municipality of Campo Grande and the relationship with market demand. Multitemas, 30(74), 93–110. https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4658