“School is a good for everyone”: professional paths of retired teachers and the school cultural heritage of Portão, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4343

Keywords:

public school, legacy, memoirs, patrimony, retired teachers

Abstract

This article’s theme is the school cultural heritage of municipal public schools in Portão, Rio Grande do Sul, its legacy and reflections on public schools in contemporary times. The objective is to identify the forms, both material and immaterial, of this heritage, narrated and presented by seven retired teachers from this education network through ethnography and bibliographic research. These women present questions that involve learning from the legacy of public schools and whether there is a need to reinvent the school. With these studies, it is possible to affirm that the professional career of teachers in the early years of elementary school in public education in Portão was impacted by the school structure, pedagogical experiences and government technologies. Therefore, their reminiscences are part of the school cultural heritage of this place.

Author Biographies

Sandra Maria Costa dos Passos Colling, Universidade Feevale

Pós-Doutorado, doutorado e mestrado em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale. Participante do Grupo de Pesquisa Metropolização e Desenvolvimento Regional (Feevale, CNPq). Especialização em Arteterapia e graduação em Artes Visuais pela Universidade Feevale. Tem aperfeiçoamento em Arte-Educação Integral e Contemporânea pelo Centro de Estudos e Informações Técnicas Educacionais e Culturais. Atua com assessoria em educação e como avaliadora de Feiras Multidisciplinares a nível escolar, de municípios do Vale do Rio do Sinos e na Mostratec.

Magna Lima Magalhães, Universidade Feevale

Doutorado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Docente do Curso de História e do Programa em Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale.

Ana Luiza Carvalho da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-Doutorado nas Universidades Denis Diderot – Paris VII, França; Freie Universität Berlin, Alemanha e d’Evry Val d’Essonne, França. Doutorado em Antropologia pela Université Paris Descartes, na França. Mestrado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora colaboradora no Programa de Antropologia Visual e coordenadora de pesquisa do Banco de Imagens e Efeitos Visuais/Laboratório de Antropologia Social da UFRGS.

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Published

2025-03-05

How to Cite

Colling, S. M. C. dos P., Lima Magalhães, M., & Carvalho da Rocha, A. L. (2025). “School is a good for everyone”: professional paths of retired teachers and the school cultural heritage of Portão, RS. Interações (Campo Grande), 26, e26064343. https://doi.org/10.20435/inter.v26i1.4343