Contributions of strategic planning for the management of a higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v25i4.4064

Keywords:

higher education institution, Institutional Development Plan, strategic planning

Abstract

The Institutional Development Plan (IDP) is considered one of the basic instruments of organization and management of a Higher Education Institution (HEI), which aims to establish its mission, philosophy, history, development strategies, organizational structure, form of management, programs, goals, educational guidelines, medium and long-term plans and academic activities. Thus, this study analyses an IDP and the contributions of strategic planning (SP) for the management of a HEI. To this end, two questions were established to guide its production: a) how does a HEI's IDP characterize itself and what relations can be established with the PE? and b) what methodologies are used in the construction of the HEI's IDP? It was produced by means of bibliographic research and analysis of documents from a HEI, taking the form of a case study involved by an exploratory and descriptive research with a qualitative approach. In its constitution, it presents the methodological path, the importance of the EP in the IDP, methodologies for building the IDP and the EP, contributions of the EP in the IDP and in the management of an HEI, and final considerations. The results indicate that the IDP consists of a document organized from the EP that portrays the identity of the HEI: its work philosophy, mission, strategies for achieving goals and objectives, organizational structure and guidelines.

Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Especialista em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (FUNDESTE). Graduado em Pedagogia pela FUNDESTE. Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) da IFRS. 

Lusimar Falabrette, Hospital das Clínicas de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestre em Administração de Empresas pela Faculdade Meridional (IMED). Pós-Graduada em Gestão da Saúde pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Graduada em Administração de Empresas pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

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Published

2024-11-29

How to Cite

Vieira, J. de A., & Falabrette, L. (2024). Contributions of strategic planning for the management of a higher education institution. Interações (Campo Grande), 25(4), e2544064. https://doi.org/10.20435/inter.v25i4.4064