The inclusion of children with disabilities in the context of Early Child Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4608

Keywords:

Educação Infantil, criança com deficiência, inclusão

Abstract

This article is an excerpt from a master's research whose aim was to analyze the process of inclusion of children with disabilities in Early Childhood Education. With a qualitative approach, it used documentary research and semi-structured interviews with five teachers who work with children with disabilities as a data collection instrument. The results showed that it is essential for the teacher to know their student's disability, their individual abilities and needs, as well as having adequate resources to promote their learning. It is worth emphasizing the need for collaborative work between professionals that foment the exchange of information and the organization of pedagogical team work, highlighting continuing education from the perspective of inclusive education, since inclusion must happen with the participation of the entire school community.

Author Biographies

Marta Regina Brostolin, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutora em Desenvolvimento Local pela Universidad Complutense de Madrid. Mestra em Educação - Formação de Professores pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Especialização em Psicopedagogia pela UCDB. Graduação em Pedagogia pela UCDB. Estágio Pós-doutoral na Universidade do Minho, na especialidade de Sociologia da Infância. Atua na Universidade Católica Dom Bosco - UCDB no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado pesquisando as temáticas: Formação de Professores; Infância e Educação Infantil e Sociologia da Infância. É lider do GEPDI – Grupo de Estudos e Pesquisas da Docência na Infância.

Marcia Pires dos Santos, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado – da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Educação pela UCDB. Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco (UCB). Licenciada em Educação Inclusiva com ênfase em Libras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental I na Rede Municipal de Bonito, MS.

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Published

2025-03-07

How to Cite

Brostolin, M. R., & Pires dos Santos, M. (2025). The inclusion of children with disabilities in the context of Early Child Education. Multitemas, 30(74), 229–251. https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4608