Integrative Literature Review in Brazil: Equine Therapy
Revue intégrative de la littérature au Brésil : thérapie équine
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v28i70.3982Keywords:
horse, equines, equine-assisted therapyAbstract
In recent years, professionals in equine therapy have frequently faced challenges in the pursuit of evidence-based scientific knowledge to provide the best interventions for participants in this method. The aim of this study was to survey scientific research published on the topic of equine therapy in Brazil. An integrative literature review was conducted using the term "Equoterapia" in the Google Scholar and Scielo databases, with no restrictions on year or sample. A total of n=343 articles were selected following inclusion and exclusion criteria. The results indicated an increase in publications over the years. Among the fields contributing to equine therapy research, Physiotherapy stood out with the highest number of publications (n=127). In the majority of studies, the methodology was qualitative (n=210), and a significant portion of the research did not utilize measurement instruments (n=172). The journal Fisioterapia Brasil had the highest number of publications (n=13). In conclusion, there has been a growth in publications on Equine Therapy over the years.
References
ANDE-BRASIL. Homepage. Associação Nacional de Equoterapia, Brasília, 2019. Disponível em: http://www.Equoterapia.org.br/origem.php. Acesso em: 27 julho 2021.
ANDE BRASIL. CONGRESSO BRASILEIRO DE EQUOTERAPIA, 7., 2008, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ANDE-Brasil, 2018b. Disponível em: http://congresso.Equoterapia.org.br/sobre. Acesso em: 4 ago. 2021.
ANIRE. La riabilitazione equestre 5000 anni di storia. CNRANIRE, Milano, 2019. Disponível em: http://www.cnranire.eu/cenni-storici/. Acesso em: 03 ago. 2021.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EQUOTERAPIA [ANDE]. Apostila do Curso Básico de Equoterapia. Brasília, DF: IPPE, 2018a.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EQUOTERAPIA [ANDE]. Apostila do Curso Básico de Equoterapia. Brasília, DF: IPPE, 2016.
BERG, E. L.; CAUSEY, A. The life-changing power of the horse: equine-assisted activities and therapies in the U.S. Animal Frontiers. Habri Central, [s.l.], v. 4, n. 3, p. 72–75, 2014.
COFFITO. Resolução n. 348/2008. Dispõe sobre o reconhecimento da Equoterapia como recurso terapêutico da Fisioterapia e da Terapia Ocupacional e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/ nsite/?p=3110. Acesso em: 27 jul. 2021.
CREFONO. Parecer do Conselho Regional de Fonoaudiologia 2ª Região n. 2/2019. Dispõe sobre a atuação do fonoaudiólogo na Equoterapia”. São Paulo: CREFONO, 2019. Disponível em: https://www.fonosp.org.br/images/Legislacao/Pareceres2Regiao/Parecer_Equoterapia.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
FEUERSTEIN, R. The dynamic assessment of cognitive modifiability - the learning propensity device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press, 2002.
LERMONTOV, T. Psicomotricidade na Equoterapia. Aparecida: Idéias & Letras, 2004.
LIMA, S. J. O. O Cavalo na Equoterapia: e na interface equitação/reabilitação. Jundiaí: Paco, 2018.
MOTA, C. C. A Equoterapia na escola: o programa de atendimento equoterápico nos distúrbios de aprendizagem como oficina inclusiva na escola de tempo integral. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Inclusiva) - Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2020.
MOTA, C. C. Programa de atendimento equoterápico nos distúrbios de aprendizagem. São Paulo: Instituto Passo a Passo Equoterapia, 2019.
NOGUEIRA, I. B.; OLIVEIRA, A. C. S.; MENDES, R. C.; SOUZA, S. F.; BARBOSA, M. U. F. Os benefícios da Equoterapia: uma revisão de literatura. Unicatólica, [s.l.], v. 4, n. 1, 2019. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaqu ixada.edu.br/index.php/mostrafisioterapia/article/view/3953/3453. Acesso em: 27 jul. 2021.
RODRIGUES, M. S.; OLIVEIRA, E. E.; ANDRI, S. Equoterapia na Reabilitação Neuropsicológica do Indivíduo com a Síndrome do X-Frágil. Equoterapia, Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://Equoterapia.org.br/submit_forms/index/miid/192/a/dd/did/5665. Acesso em: 31 jul. 2021.
SANTOS, P. F. B. Educação não formal e Equoterapia: o galope do educador na arena da terapia. 2012. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Sóciocomunitária) - Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Americana, 2012. Disponível em https://unisal.br/wpcontent/uploads/ 2013/03/Disserta%C3%A7%C3%A3o_-Priscila-Fernanda-Bertola-dosSantos2.pdf. Acesso em: 31 jul. 2021.
SILVA, F. S. F.; SILVA, R. B. O papel da psicologia na Equoterapia: uma clínica extra muros. Revista Fluminense de Extensão Universitária, Centro Vassouras, v. 7, n. 2, p. 8-16, 2017.
SILVA, E. O.; AZEVEDO, I. A.; MARQUES, M. C. S. A utilização do cavalo em paciente com transtorno do espectro autista: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 2, n. 4, 2019.
SOUZA, A. M. M.; DEPRESBITERIS, L.; MACHADO, O. T. M. A mediação como princípio educacional: bases teóricas das abordagens de Reuven Feuerstein. São Paulo: Senac, 2004.
WALTER, G. B. Equoterapia fundamentos Científicos. São Paulo: Editora Atheneu, 2013.
WOOD, W. H.; FIELDS, B. E. Hippotherapy: a systematic mapping review of peer-reviewed research, 1980 to 2018. Disability and Rehabilitation, [s.l.], v. 43, n. 4, p. 1-25, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aline Giovana Sarti, Claudia Costa Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.