Professional training for service to the deaf community: a study of basic training in LIBRAS in Juazeiro, BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v28i68.3909

Keywords:

LIBRAS, labor market, deaf person

Abstract

This work seeks to analyze the impacts of training in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for the insertion in the labor market of students from a school for people with disabilities in Juazeiro, BA. The methodology is qualitative, based on a case study, with data collection carried out through participant observation and interviews with a semi-structured script − with management, teachers, and students. Among the results, the following stand out: (1) that despite advances in legislation and incentives for training, the inclusion of people with disabilities in the market is still timid; (2) initial training in LIBRAS is well accepted and recognized as a differential; and (3) the full citizenship of the deaf will only be possible when the market is also receptive. For all, it is possible to conclude that training in LIBRAS favors the acceptance of people with disabilities and brings the job market closer to deaf people.

Author Biographies

Fabiana Pionório Tôrres, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural (PPGExR) da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Especialista em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) pela UNIVASF. Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa e graduada em Licenciatura Plena em Letras com Habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa e suas respectivas Literaturas pela Faculdade Sete de Setembro (FASETE). Professora de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Ensino, Juazeiro, Bahia.

Flaviane Maria Florêncio Monteiro Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Doutorado em Ciência Veterinária pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Mestrado profissional na área de Extensão Rural pela Universidade Federal do Vale de São Francisco (UNIVASF). Mestrado em Ciências Biológicas, com área de concentração em Fisiologia, pela UFRPE. Graduação em Medicina Veterinária pela UFRPE. Professora adjunta do Departamento de Morfologia e Fisiologia Animal da UFRPE.

Pedro Pereira Tenório, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Pós-doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Patologia da Escola Paulista de Medicina (EPM) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), com visita técnica ao Institut National de la Sante et de la Recherche Medicale (INSERM) da Universidade de Paris, na França. Doutor em Biologia Aplicada à Saúde (LIKA) pela UFPE, na área de Patologia. Mestre em Patologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Graduado em Biomedicina pela Associação Caruaruense de Ensino Superior (ASCES-UNITA). Professor adjunto III de Patologia da Fundação Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), lotado no Colegiado de Medicina de Paulo Afonso. Professor e orientador permanente do programa de Pós-Graduação stricto sensu (Mestrado) em extensão rural (PPGExR) na UNIVASF.

Ednaldo Ferreira Tôrres, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial pela Universidade Federal do Vale do São Francisco, Universidade Federal do Paraná e Universidade do Estado da Bahia (UNIVASF/UFRP/UNEB). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professor de Ensino de Sociologia, atuando na graduação em Ciências Sociais e no Mestrado Profissional em Sociologia da UNIVASF.

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Published

2023-05-16

How to Cite

Tôrres, F. P., Silva, F. M. F. M., Tenório, P. P. ., & Tôrres, E. F. (2023). Professional training for service to the deaf community: a study of basic training in LIBRAS in Juazeiro, BA. Multitemas, 28(68), 111–126. https://doi.org/10.20435/multi.v28i68.3909