Exam on management in a professional technical education institution during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4570

Keywords:

school management, technical graduation, project implementation

Abstract

Using research with managers of professional technical education institutions during the COVID-19 pandemic, the investigation discusses the results obtained from responses about positioning, difficulties, communication and implementation of projects during physical isolation. The main objective is to analyze the management of a professional technical education institution during the years 2020 and 2021, years in which, motivated by the COVID-19 pandemic, it was in isolation. The research was carried out using a Likert-type questionnaire, aimed at managers working at the institution during the period. The statistical arrangements for analyzing the responses were established in tables and graphs, for better visualization, discussion and considerations. Final considerations are presented in the form of reflections, after comparative discussions of the results obtained.

Author Biographies

Carlos Vital Giordano, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Pós-doutorado pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis, Controladoria e Finanças da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional na Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza e do Centro Universitário Belas Artes.

Celi Langhi, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutorado e Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo. Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São Caetano do Sul. Professora do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional na Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza.

Anna Beatriz Cautela Tvrzská de Gouvea , Centro Universitário Belas Artes

Doutorado em Hospitalidade pela Universidade Anhembi Morumbi. Mestrado em Administração pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). MBA Executivo Internacional em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Especialização em Marketing pela Universidade Paulista (UNIP). Graduação em Tradutor e Intérprete – Português/Inglês pela Faculdade Ibero-Americana de Letras e Ciências Humana, em Secretariado Executivo Bilingue pela UNIP e em Administração de Empresas pela Faculdade Ibes Sociesc. Professora e coordenadora no Centro Universitário Belas Artes. 

Kelly Regina Zambrano Lavezzo, Centro Paula Souza (CEETEPS)

Mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional pelo Centro Estadual de Educação Profissional Paula Souza. Graduação em Eletrônica pelo Liceu de Artes e Ofícios de São Paulo e em Análise de Sistemas pela UNIP. Professora de ensino técnico na Etec Mairiporã.

References

ASSEMBLEIA LEGISLATIVA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Decreto 64864, de 16 março de 2020. Dispõe sobre a adoção de medidas adicionais, de caráter temporário e emergencial, de prevenção de contágio pelo COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências correlatas. São Paulo: Assembleia Legislativa do estado de São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/norma/193318. Acesso em: 10/05/2024.

BASSO, C. V.; PIEROZAN, S. S. H. Desafios da gestão escolar: Tempos de incertezas na escola pública. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/4968/1/BASSO.pdf. Acesso em: 8 maio 2024.

BARBETTA, P. A. Estatística aplicada às Ciências Sociais. Florianópolis: Editora UFSC, 2012.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DOWING. D.; CLARK, J. Estatística aplicada. São Paulo: Saraiva, 2012.

GATTI, B. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n. 100, p. 29-41, 2020.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2018.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIMA, L. C. A escola como categoria na pesquisa em educação. Braga: [S. n.], 2008.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistema de aprendizagem on-line. São Paulo: Cengarge Learning, 2013.

NÓVOA. António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo, Brasília, v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905. Acesso em: 10 maio 2024.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia da pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZWIEREWICZ, M.; CRUZ, R. M.; GARROTE, R. Competências docentes mapeadas em publicações do Brasil, Espanha e Suécia na transição do século XX para o XXI. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 18, n. 57, p. 437-461, 2018.

Published

2025-03-07

How to Cite

Giordano, C. V., Langhi, C. ., Gouvea , A. B. C. T. de ., & Lavezzo, K. R. Z. . (2025). Exam on management in a professional technical education institution during the COVID-19 pandemic. Multitemas, 30(74), 173–188. https://doi.org/10.20435/multi.v30i74.4570