Environmental marketing in Brazil: a state of the art study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v25i61.2938

Keywords:

sustainable balance, green marketing, consumer

Abstract

The present article is the result of a research that approaches the state of knowledge of environmental marketing strategies in Brazil. Studies have been performed to provide an overview of the empirical research previously carried out, published by the means of the Foundation for the Coordination and Improvement of Higher Level or Education Personnel (Capes), appointing the most relevant performance on the topic at issue. The obtained data permitted to understand how environmental marketing added value to brands, as well as to recognize the profile of customers and the companies’ methods of behavior so that they become genuinely “green”. These strategies were identified to increase the social value and profitability of products via marketing, to balance the needs of society and environmental protection, thus contributing so that the business actions accomplish the expected return with the use of these strategies.

Author Biographies

Carlos Alberto Menezes, Universidade Brasil

Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil / Especialista em Marketing (ênfase em Marketing de Vendas) pela Faap – Fundação Armando Alvarez Penteado / Bacharel em Administração de Empresas pela UNIABC – Universidade do Grande ABC / Técnico Contábil pela E.E. S.G Amaral Vagner. Professor Titular da FAMA – Universidade de Mauá SP - Brasil.

Evandro Roberto Tagliaferro, Universidade Brasil

Doutor em Administração Empresarial e Comercio Internacional (ênfase em Meio ambiente, Economia, Desenvolvimento humano e Sustentabilidade) pela Universidade de Extremadura / Badajoz - Espanha, Suficiente Investigador em Administração de Empresas e Comércio Internacional pela Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales / Badajoz - Espanha, Especialista em Engenharia Ambiental e Sanitária pela Faculdade Cândido Mendes / Rio de Janeiro - Brasil, Engenheiro Civil pela Faculdade de Engenharia de São José do Rio Preto / São Paulo - Brasil, Professor titular e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Ciências Ambientais da Universidade Brasil.

João Alberto Campato Jr., Universidade Brasil

Pós-Doutorados pela Universidade de São Paulo (USP), Universidade de Campinas (Unicamp), Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Doutor e Mestre em Letras pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Especialista em Educação. Bacharel em Letras/Tradutor. Professor Titular do Programa de Mestrado em Ciências Ambientais da Universidade Brasil - Fernandópolis, São Paulo - Brasil.

Roberto Andreani Junior, Universidade Brasil

Doutor em Produção Vegetal pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestre em Produção Vegetal pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade de Taubaté (UNITAU), Professor Titular do Programa de Mestrado em Ciências Ambientais da Universidade Brasil - Fernandópolis, São Paulo - Brasil.

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Published

2021-03-30

How to Cite

Menezes, C. A., Tagliaferro, E. R., Campato Jr., J. A., & Junior, R. A. (2021). Environmental marketing in Brazil: a state of the art study. Multitemas, 25(61), 223–250. https://doi.org/10.20435/multi.v25i61.2938