Terena agriculture and life-system. A speech and beyond

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v20i3.2159

Palavras-chave:

Traditional Indigenous Agroforestry, Terena Community, Indigenous Education. Land based learning. Critical Development Studies.

Resumo

Abstract

The paper comments on the relationship between the life system of an indigenous community and some issues related to development. It is structured around a core narrative provided by an indigenous leader. His speech is presented and annotated in order to make some of the claims more explicit. Comments are provided in order to contextualize and to elaborate on the oral speech’s intuitive dimension and ancestral wisdom. In the first place the paper seeks a pedagogical tension between reporting the speech as it was delivered to a group of students and key highlights and literature references that intend to expose this indigenous worldview concerning agriculture, education and development to a country such as Brazil that shows difficulties to listen to it.

 

Resumo

O artigo comenta a relação entre o sistema de vida de uma Comunidade Indígena Terena e alguns temas relacionados ao Desenvolvimento. Estrutura-se ao redor de uma narrativa de base, um discurso de um líder indígena. Apresentamos a sua preleção, com algumas anotações, para explicitar melhor o seu contexto e o seu alcance. Adicionamos comentários que contextualizam e elaboram reflexões a partir da dimensão mais intuitiva da fala, rica de sabedoria ancestral. O texto persegue uma tensão pedagógica entre a transmissão de uma fala apresentada a um grupo de estudantes, e algumas chaves de leitura e apontamentos que tentam expor o modo indígena de pensar e agir envolvendo a agricultura, educação e o desenvolvimento, em um país que anda tendo dificuldades para ouvir seu próprio povo.

Biografia do Autor

Josemar de Campos Maciel, Universidade Católica Dom Bosco

Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Local

Alessio Surian, Università degli Studi di Padova. Dip. FISSPA

work as Associate Professor at the University of Padua
where he teaches Group Dynamics and Transformative Learning, and
Intercultural Theories and Practice. At UNIPD he is part of the
Sustainable Territorial Development Master Faculty. He has published
and taught with CLACSO and in Argentina and Brazil he has been
collaborating with the research centres and social movements in
participatory action-research on land and housing rights.

Estela Brahmllari, University of Paris I Panthéon-Sorbonne.

Undergraduate Studies in architecture at Fakulteti i Inxhinierise se Ndertimit, Arkitekture. Tirana. Albania. Master studies (in course) at the Erasmus Mundus Program: Sustainable Territorial Development. KU Leuven; Università degli Studi di Padova, Université de Paris, Panthéon I, Universidade Católica Dom Bosco

Bibiane Ferreira Tarasconi, University of Paris I Panthéon-Sorbonne.

Undergraduate Studies in Business Studies at the Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. Master studies (in course) at the Erasmus Mundus Program: Sustainable Territorial Development. KU Leuven; Università degli Studi di Padova, Université de Paris, Panthéon I, Universidade Católica Dom Bosco. 

Leosmar Antonio, FAIND UFGD

Teacher at the Local Indigenous School at Indigenous Land "Mother Earth". Undergraduate studies in Biology at the Catholic University Dom Bosco. Master Degree in Local Development at the Program in Local Development at the Catholic University Dom Bosco, Campo Grande, MS.

Referências

ANJOS, José Carlos Gomes; FEHLAUER, Tércio Jacques, Para além do "Pachamamismo": Pachamama e Sumak Kawsay como potência cosmopolítica andina. Tellus, Campo Grande, MS, ano 17, n. 32, p. 103-118, jan/abr 2017.

ANTONIO, Leosmar; SANT’ANA, Graziella Reis de; MELO, Aislan. Vieira de. (Eds.). O curso Agricultor Agroflorestal na promoção da autonomia Terena: uma articulação entre a Família GATI (Organização CAIANAS), Projeto GATI e IFMS/PRONATEC. – Brasília: Projeto GATI/FUNAI, 2016.

AZANHA, Gilberto, As terras indígenas Terena no Mato Grosso do Sul. Revista de Estudos e Pesquisas. FUNAI, Brasília, v. 2, n. 1, p. 61-111, Julho de 2005.

AZEVEDO, M., Indigenous education in Brazil: History and recent developments. In Schools in the rainforest: Innovative indigenous education in the Amazon. Oslo, Norway: Rainforest Foundation Norway, 2009.

BAVARESCO, Andréia; MENEZES, Marcela, Entendendo a PNGATI – Política Nacional de Gestão Territorial e Ambiental de Terras Indígenas. Brasília, DF: GIZ/Projeto GATI/Funai, 2014.

BENITES, Eliel; SANT'ANA, Graziela Reis; ANTÔNIO, Leosmar; AGUILLAR, Renata; COSTA, Renata, A experiência do Projeto GATI em terras indígenas. Cachoeirinha, Jaguapiré, Lalima, Pirakuá, Sassoró, Taunay Ipegue. Brasília, DF: IEB, 2016.

BITTENCOURT, Circe M.; LADEIRA, Maria E. A História do Povo Terena. MEC: Brasília, 2000.

BRASIL. Decreto nº 75.320, de 29 de Janeiro de 1975. Dispõe sobre a criação do Programa de Desenvolvimento dos Cerrados (POLOCENTRO). Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-75320-29-janeiro-1975-423871-publicacaooriginal-1-pe.html Acesso em 26.02.2018

CARDOSO, Wanderley Dias. Aldeia indígena de Limão Verde: escola, comunidade e desenvolvimento local. 2004. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Local)- a Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande

CAVALCANTE, Thiago Leandro Vieira. "Terra indígena": aspectos históricos da construção e aplicação de um conceito jurídico. História, Franca , v. 35, e75, 2016 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100501&lng=en&nrm=iso>. access on 21 Aug. 2018.

COSTA, Gustavo Villela Lima da. OS BOLIVIANOS EM CORUMBÁ-MS: CONFLITOS E RELAÇÕES DE PODER NA FRONTEIRA. Mana, Rio de Janeiro , v. 21, n. 1, p. 35-63, Apr. 2015.

DAVIS, Shelton H., Vítimas do Milagre. O Desenvolvimento e os Índios do Brasil. Tradução de Jorge Alexandre Fauré Pontual. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978. 208 p. .

DIEGUES, Antonio Carlos (Org), Os saberes tradicionais e a biodiversidade no Brasil. São Paulo: NUPAUB/USP/CNPQ, 2000.

FLEURI, Reinaldo M. Paulo Freire: aprender a educar com os povos indigenas. In: GADOTTI, Moacir, CARNOY, Martin (Eds.), Reinventando Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire, leman Center, Stanford Graduate School of Education, 2018, p. 229-236

GAUTHIER, Jacques M. Demorei tanto para chegar... - ou: nos vales da epistemologia transcultural da vacuidade / I took a long time to arrive... - or: in the valley of transcultural epistemology of vacuity. Tellus, ano 20, jan./jun. 2011.

GUILHERME, Alexandre, Indigenous Education in Brazil: The Issue of Contacted and Noncontacted Native Indians. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 9: 205–220, 2015

HAIGH, Martin J., Understanding ‘Chipko’: the Himalayan people's movement for forest conservation. International Journal of Environmental Studies, v. 31, p. 99-110, 1988.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Caminhos e fronteiras . 3. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo Demográfico 2010. Características Gerais dos Indígenas. Resultados do Universo. IBGE: Rio de Janeiro, 2012.

LÉVI-STRAUSS, Claude, Tristes Trópicos. Tradução de Rosa Freire D'Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. 400 p.

LIMA, Antonio Carlos de Souza. Sobre tutela e participação: Povos indígenas e formas de governo no Brasil, Séculos XX/XXI. Mana, Rio de Janeiro , v. 21, n. 2, p. 425-457, Aug. 2015.

IJUIM, Jorge Kanehide; AGUILERA URQUIZA, Antonio Hilário; URQUIZA, Moema Guedes. Imprensa, indígenas versus ruralistas: As tensões entre o modelo desenvolvimentista e o bom viver (tekove porã). Revista Extraprensa, v. 9, n. 2, p. 53-70, 29 jun. 2016.

MIGNOLO, Walter D. Espacios geograficos y locolizaciones epistemologicas: la ratio entre la localización geográfica y la subalternización de conocimientos. Geographia, ano 7, n. 13, 2005. Available in <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/view/177/169>. Last viewed Aug 21st, 2018.

MONTEIRO, John Manuel. O processo de terenização do cristianismo na terra indígena Taunay/Ipegue no século XX. 2009. 306f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009.

OLIVEIRA, João Pacheco de, ROCHA, Carlos Augusto da (Eds.) A presença indígena na formação do Brasil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.

OLIVEIRA, Éder Alcântara. História dos Terena da Aldeia Buriti: memória, rituais, educação e luta pela terra. 2013. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2013.

PEREIRA, Levi Marques, Os Terena de Buriti: as formas organizacionais, territorialização da identidade étnica. Dourados, MS: Editora da UFGD, 2009.

PEREIRA, Levi Marques, Os Kaiowá em Mato Grosso do Sul : módulos organizacionais e humanização do espaço habitado. Dourados, MS: Editora da UFGD, 2016.

QUEIROZ, Ruben Caixeta. Vigilância e proteção de terras indígenas: Programa de Capacitação em Proteção Territorial. – Brasília: FUNAI/GIZ, 2015.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.) A Colonialidade do Saber –Eurocentrismo e Ciências Sociais Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales –CLACSO, 2005.

SANTOS, César Christian Ferreira; FERREIRA, Giselle Vasconcellos dos Santos, A participação dos Terenas e Guaicurus na Retirada da Laguna sob a perspectiva literária na obra de Taunay. Revista Philologus, ano 23, no. 67, supl.: Anais do IXI SINEFIL. Rio de Janeiro: CIFEFIL, Jan./Abr., 2017. p. 290 – 300.

SEBASTIÃO, Lindomar Lili, A diáspora Guaná (Terena) no pós-guerra da Tríplice Aliança e os reflexos em seus territórios no Estado de Mato Grosso do Sul. Tellus, Campo Grande, MS, ano 16, n. 30, p. 89-110, jan./jun. 2016.

SHIVA, Vandana; MERLINO, Gina, Vandana Shiva and the fight for our world. Interview on Eden Keeper, August 27th, 2014. Available at <https://edenkeeper.org/2014/08/27/vandana-shiva-advocates-freedom-nature/>.

SHIVA, Vandana, Resource, in SACHS, WOLFGANG (Ed.). Dictionary of Development. A guide to knowledge as power. London and New York: Zed Books, 2010, p. 228-242.

SHIVA, Vandana, Really who feeds the world? The failure of agrobusiness and the promise of agroecology. Berkeley, California: North Atlantic Books, 2016.

SHIVA, Vandana. Biopiracy. The plunder of nature and knowledge. Berkeley, Ca.: North Atlantic Books, 2016b.

SINGHAL, Arvind; LUBJUHN, Sarah, The Chipko Environmental Conservation Movement in India. In DOWNING, John (Ed.) Encyclopedia of Social Movement Media, Beverley Hills, CA: Sage Publications, 2010, p. 91-92.

SIQUEIRA Jr., Jaime, A experiência do Projeto GATI em terras indígenas. Brasília, DF: IEB, 2016.

VARGAS, Vera Lúcia Ferreira. A dimensão sociopolítica do território para os Terena: as aldeias nos séculos XX e XXI. 2011. 188f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ, 2011.

VARGAS, Vera Lúcia Ferreira. MEMÓRIAS DE VELHOS, HISTÓRIAS DE ÍNDIOS APROPRIADAS PELA ESCOLA. Anais do III Congresso Internacional de História da UFG/Jataí: História e Diversidade Cultural. Textos Completos. Realização Curso de História, 2012.

VARGAS, Vera Lucia Ferreira; CASTRO, Iara Quelho. HISTÓRIA E MEMÓRIAS REACENDIDAS: a apropriação Terena da escola / HISTORY AND MEMORY RE-ENLIGHTENED: the Terena’s appropriation of school. Outros Tempos, vol. 12, n. 20, 2015 p. 143-157.

VELHO, Otávio Guilherme, Frentes de Expansão e estrutura agrária. Estudo do processo de penetração numa área da Transamazônica. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2009.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo, Os involuntários da pátria. Elogio do subdesenvolvimento. Caderno de Leituras no. 65. 2017. Available at <http://chaodafeira.com/catalogo/caderno-n-65-os-involuntarios-da-patria/>. Retrieved august 27th, 2018.

WILDCAT, Matthew; McDONALD, Mandee; IRLBACHER-FOX, Stephanie; COULTHARD, Glenn, Learning from the land: Indigenous land based pedagogy and decolonization. Decolonization: Indigeneity, Education & Society Vol. 3, No. 3, 2014, pp. I-XV.

XIMENES, Lenir Gomes. Os Terena e a escrita da história / Terena people and the writing of history. Tellus, Campo Grande, MS, ano 16, n. 30, p. 133-152, jan./jun. 2016.

Downloads

Publicado

2019-09-23

Como Citar

Maciel, J. de C., Surian, A., Brahmllari, E., Tarasconi, B. F., & Antonio, L. (2019). Terena agriculture and life-system. A speech and beyond. Interações (Campo Grande), 20(3), 861–877. https://doi.org/10.20435/inter.v20i3.2159