Compared educative practices, geopolitics, and cultural territory: the internationalization in the Bioceânica Educativa Project/ FUNDECT MS/CNPq

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.4223

Keywords:

Compared educative practices, geopolitics, cultural territory, Bioceanic Route, internationalization

Abstract

This article aims to describe how three conceptual categories in the Bioceânica Educativa Project are linked and give an identity to the paradigm of internationalization of higher education assumed for the project. Theoretically, it is developed assuming internationalization as the fourth mission of the University, with methodological help from the Case Study and the Studies in Comparative Education. Contextually, it takes place on the horizon of the Latin American Integration Route (RILA/Rota Bioceânica). It is emphasized that any internationalization project demands a multilevel reading, as the Bioceânica Educativa imposes the need for knowledge and practices of university diplomacy, between education systems, awareness of international geopolitics and territorial cultural apprehension as four historical, politically, and socially diverse geographical realities are involved. Thus, for the Bioceânica Educativa Project, the possibility of continuing to contribute to studies and research in HEI from a metatheoretical vision is presented, playing more to highlight the possibilities of tension and relaxation of interuniversity and international relations.

Author Biographies

Linoel Leal Ordonez, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Pós-doutor pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEdu/UFMS). Doutor em Ciências Humanas pela Universidade de Zulia, Venezuela. Mestre em Ciências com ênfase na Orientação da Conduta, e graduação em Licenciatura em Educação, com revalidação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), equivalente a Licenciatura em Letras – Inglês. Docente e pesquisador no PPGEdu/UFMS. Tradutor e Editor de Textos, além de Gestor de Mídias Digitais e Editor Adjunto internacional da Revista InterMeio do PPGEdu.

Ph. D., Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal de São Paulo. Doutora e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Coordenadora do Programa de Pós-graduação (PPGEdu) – Mestrado e Doutorado. Presidenta da Comissão Setorial de Pesquisa. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - NIvel 1D. Vice-coordenadora da ANPEd - Centro- Oeste.

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Published

2023-11-24

How to Cite

Ordonez, L. L., & Silva, F. de C. T. (2023). Compared educative practices, geopolitics, and cultural territory: the internationalization in the Bioceânica Educativa Project/ FUNDECT MS/CNPq. Interações (Campo Grande), 24(4), e2444223. https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.4223

Issue

Section

DOSSIÊ III: O PAPEL DA UNIRILA NOS "DESAFIOS DA INTEGRAÇÃO NA ROTA BIOCEÂNICA (BRASIL, PARAGUAI, ARGENTINA E CHILE)"