Terena agriculture and life-system. A speech and beyond

Resumo

Abstract

The paper comments on the relationship between the life system of an indigenous community and some issues related to development. It is structured around a core narrative provided by an indigenous leader. His speech is presented and annotated in order to make some of the claims more explicit. Comments are provided in order to contextualize and to elaborate on the oral speech’s intuitive dimension and ancestral wisdom. In the first place the paper seeks a pedagogical tension between reporting the speech as it was delivered to a group of students and key highlights and literature references that intend to expose this indigenous worldview concerning agriculture, education and development to a country such as Brazil that shows difficulties to listen to it.

 

Resumo

O artigo comenta a relação entre o sistema de vida de uma Comunidade Indígena Terena e alguns temas relacionados ao Desenvolvimento. Estrutura-se ao redor de uma narrativa de base, um discurso de um líder indígena. Apresentamos a sua preleção, com algumas anotações, para explicitar melhor o seu contexto e o seu alcance. Adicionamos comentários que contextualizam e elaboram reflexões a partir da dimensão mais intuitiva da fala, rica de sabedoria ancestral. O texto persegue uma tensão pedagógica entre a transmissão de uma fala apresentada a um grupo de estudantes, e algumas chaves de leitura e apontamentos que tentam expor o modo indígena de pensar e agir envolvendo a agricultura, educação e o desenvolvimento, em um país que anda tendo dificuldades para ouvir seu próprio povo.

Biografia do Autor

Josemar de Campos Maciel, Universidade Católica Dom Bosco
Mestrado e Doutorado em Desenvolvimento Local
Alessio Surian, Università degli Studi di Padova. Dip. FISSPA

work as Associate Professor at the University of Padua
where he teaches Group Dynamics and Transformative Learning, and
Intercultural Theories and Practice. At UNIPD he is part of the
Sustainable Territorial Development Master Faculty. He has published
and taught with CLACSO and in Argentina and Brazil he has been
collaborating with the research centres and social movements in
participatory action-research on land and housing rights.

Estela Brahmllari, University of Paris I Panthéon-Sorbonne.

Undergraduate Studies in architecture at Fakulteti i Inxhinierise se Ndertimit, Arkitekture. Tirana. Albania. Master studies (in course) at the Erasmus Mundus Program: Sustainable Territorial Development. KU Leuven; Università degli Studi di Padova, Université de Paris, Panthéon I, Universidade Católica Dom Bosco

Bibiane Ferreira Tarasconi, University of Paris I Panthéon-Sorbonne.

Undergraduate Studies in Business Studies at the Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. Master studies (in course) at the Erasmus Mundus Program: Sustainable Territorial Development. KU Leuven; Università degli Studi di Padova, Université de Paris, Panthéon I, Universidade Católica Dom Bosco. 

Leosmar Antonio, FAIND UFGD

Teacher at the Local Indigenous School at Indigenous Land "Mother Earth". Undergraduate studies in Biology at the Catholic University Dom Bosco. Master Degree in Local Development at the Program in Local Development at the Catholic University Dom Bosco, Campo Grande, MS.

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Publicado
2019-09-23