Post-COVID-19 syndrome and executive functions: production of a booklet with the contributions of Occupational Therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v28i69.3922

Keywords:

COVID-19, Occupational Therapy, executive functions

Abstract

In 2019, there was an increase in cases of pneumonia caused by SARS-CoV-2, which led to COVID-19. Later, the virus spread causing a pandemic. It is known that COVID-19 causes respiratory, motor, neurological, and cognitive impairments. Because of this, this study aimed the production of an educational booklet with cognitive stimulation exercises, which contain the possibilities of Occupational Therapy intervention in the rehabilitation of people with altered executive functions after COVID-19. This is a descriptive study with a quantitative and qualitative approach of an exploratory and cross-sectional nature, in which 36 individuals registered in the Post-COVID-19 Program at the University of the State of Pará (UEPA) were interviewed. Data were collected via questionnaire and were analyzed using descriptive statistics. The results showed that 61.1% of the participants had sequelae in executive functions after COVID-19. Soon, a booklet with exercises for executive functions was elaborated.

Author Biographies

Debora Cristina Pimentel de Amorim, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Graduanda em Terapia Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), com interesse em Neurologia, Saúde Mental e Gerontologia.

Ana Carolina Souza da Silva, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Graduanda em Terapia Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), com interesse em Neurologia, Pediatria e Saúde Mental.

Luana Aparecida Silva Gomes, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Mestre em Neurociência e Comportamento pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Graduada em Terapia Ocupacional pela UEPA. Docente na Universidade do Estado do Pará (UEPA).

References

ANDRADE, Álida. Cognitivamente: exercícios de estimulação cognitiva. [website]. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://ecognitivamente.com. Acesso em: 30 nov. 2022.

CORDEIRO, Luana Ibiapina; LOPES, Thais de Oliveira; LIRA, Luciane Elise de Abreu; FEITOZA, Sarah Maria de Sousa; BESSA, Maria Eliana Peixoto; PEREIRA, Maria Lúcia Duarte; FEITOZA, Aline Rodrigues; SOUZA, Adriano Rodrigues de. Validation of educational booklet for HIV/Aids prevention in older adults. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 4, p. 775-82, ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/fjLDx9YmzGxRSncBrt9VjYy/?lang=en. Acesso em: 30 nov. 2022.

CONSELHO REGIONAL DE FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL DA 4ª REGIÃO [CREFITO 4 – MG]. Diretrizes de reabilitação terapêutica ocupacional na síndrome pós COVID-19. Minas Gerais: CREFITO-4 MG, 2021. Disponível em: https://crefito4.org.br/site/wp-content/uploads/2021/04/cartilha-diretrizes-de-reabilitacao-terapeutica-ocupacional-na-sindrome-pos-covid-19-2021-2.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.

DIAMOND, Adele. Executive Functions. In: GALLAGHER, Anne; BULTEAU, Christine; COHEN, David; MICHAUD, Jacques (Ed.). Neurocognitive development: normative development. [volume 173, Handbook of Clinical Neurology]. Amsterdam: Elsevier, 2020. Doi: 10.1016/B978-0-444-64150-2.00020-4

DIAMOND, Adele. Executive functions. Annual Review of Psychology, [s.l.], v. 64, p. 135-68, 2013. Doi: 10.1146/annurev-psych-113011-143750

DIAMOND, Adele. Activities and Programs that improve children’s executive functions. Current Directions in Psychological Science, [s.l.], v. 21, n. 5, p. 335-41, 2012.

KRAUSE, Katiane Kazuza Gneipel; HOUNSELL, Marcelo Da Silva; GASPARINI, Isabela. Aplicações dos jogos digitais nas funções executivas: um mapeamento sistemático da literatura. In: SBPGAMES, 17., 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu: PUCPR, 2018. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/338518246_Aplicacoes_dos_jogos_digitais_nas_funcoes_executivas_um_mapeamento_sistematico_da_literatura. Acesso em: 30 nov. 2022 .

LEVY, Linda. Envelhecimento cognitivo. In: Katz, Noomi (Ed.). Neurociência, reabilitação cognitiva e modelos de intervenção em terapia ocupacional. São Paulo: Editora Santos, 2014. p. 109-31

MAEIR, Adina; KATZ, Noomi; BAUM, Carolyn. Introdução à intervenção cognitiva e à avaliação cognitiva funcional. In: Katz, Noomi (Ed.). Neurociência, reabilitação cognitiva e modelos de intervenção em Terapia Ocupacional. São Paulo: Editora Santos, 2014. p. 3-13

MOTIZUKI, Camila Sayuri; MARIOTTI, Milton Carlos. Percepções de indivíduos com transtornos mentais e familiares sobre o desempenho ocupacional: contribuições da terapia ocupacional. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 100-10, 2014.

OLIVEIRA, Ana Paula Assis de; NASCIMENTO, Elizabeth do. Construção de uma Escala para Avaliação do Planejamento Cognitivo. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 209-18, 2014. Doi: 10.1590/1678-7153.201427201

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. OMS emite definição clínica oficial da condição pós-COVID-19. Out. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/150668-oms-emite-defini%C3%A7%C3%A3o-cl%C3%ADnica-oficial-da-condi%C3%A7%C3%A3o-p%C3%B3s-covid-19

RAYMUNDO, Taiuani Marquine; PINHEIRO, Cecília Sommer Passos; BERNARDO, Lilian Dias. Terapia ocupacional e as intervenções cognitivas: conceitos e a experiência de uma oficina de reminiscências. In: BERNARDO, Lilian Dias; RAYMUNDO, Taiuani Marquine. Terapia ocupacional e gerontologia: interlocuções e práticas. Curitiba: APPRIS, 2018. p. 371-86.

RIBEIRO, Isadora Bizinelli; ASSUNÇÃO, Paola Bosqui de; BERNARDO, Lilian Dias; RAYMUNDO, Taiuani Marquine. Treino de Funções Executivas com idosos sem déficit cognitivo: uma intervenção da Terapia Ocupacional. Revista Kairós-Gerontologia, v. 23, n. 1, p. 143-60, 2020. Doi: https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i1p143-160

SAES, Mirelle de Oliveira. Covid longa. VITTALLE - Revista de Ciências da Saúde, Rio Grande, v. 33, n. 3, p. 7-8, 2021. Doi: 10.14295/vittalle.v33i3.13833

SANTANA, Alanny Nunes de; MELO, Monilly Ramos Araújo; MINERVINO, Carla Alexandra da Silva Moita. Instrumentos de Avaliação das Funções Executivas: revisão sistemática dos últimos cinco anos. Revista Avaliação Psicológica, Campinas, v. 18, n. 1, p. 96-7, 15 maio 2019. Doi: http://dx.doi.org/10.15689/ap.2019.1801.14668.11

SILVA, Lídia Cristina de Oliveira; PINA, Thais dos Anjos; ORMOND, Leina de Souza. Sequelas e reabilitação pós-covid19: revisão de literatura. Revista das Ciências da Saúde e Ciências aplicadas do Oeste Baiano – Higia, São Francisco de Barreiras, v. 6, n. 1, p. 169-84, 2021. Disponível em: http://fasb.edu.br/revista/index.php/higia/issue/view/10. Acesso em: 30 nov. 2022.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE CLINICA MÉDICA [SBCM]. Síndrome da Covid longa: especialistas falam sobre a síndrome da Covid Longa que tem sido observada em grande escala no pós-pandemia. SBCM [online], [s.l.], out./dez. 2021. Disponível em: https://www.sbcm.org.br/v2/index.php/not%C3%ADcias/4196-s%C3%ADndrome-da-covid-longa. Acesso em: 5 jan. 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE NEUROPSICOLOGIA. Funções Executivas. Boletim SBNp, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 1-34, set. 2018. Disponível em: https://sbnpbrasil.com.br/wp-content/uploads/2019/02/12-Boletim_Set-2018.pdf. Acesso em: 11 dez. 2022

Published

2023-10-04

How to Cite

Amorim, D. C. P. de, Silva, A. C. S. da, & Gomes, L. A. S. (2023). Post-COVID-19 syndrome and executive functions: production of a booklet with the contributions of Occupational Therapy. Multitemas, 28(69), 209–232. https://doi.org/10.20435/multi.v28i69.3922