The design and graphic unit of the Brazilian Men's Football Championship brand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v28i68.3828

Keywords:

branding, visual identity, brand, football, Brazilian Championship

Abstract

The Brazilian Men's Football Championship is an annual competition that involves the 20 best teams in Brazil and, in 2021, it was broadcast on 5 different platforms, with each broadcaster having its own way of illustrating match information through its graphic package. In this sense, the present research aims, through a qualitative survey, to analyze the responses of consumers of the most popular soccer competition in the country about the ability to identify the championship through its graphic elements applied in live broadcasts, whether on television. or streaming platforms. With the result obtained, the need to create a visual identity manual was based, thus bringing an assertiveness in the applications of the brand in its support elements in any transmission that involves its content, making the consumer loyal to the tournament brand, thus creating a proximity between her and the fan.

Author Biographies

Lucas Pereira Ramos, Universidade Feevale

Bacharel em Design pela Universidade Feevale. Designer gráfico na Prawer Chocolates.

Juan Felipe Almada, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Inclusão Social e Acessibilidade e graduado em Design de Produto Ergonômico pela Universidade Feevale. Professor no Curso de Design da Universidade Feevale, em Novo Hamburgo, RS.

Mauricio Barth, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Indústria Criativa, especialista em Gestão de Marketing e bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Feevale. Professor no Programa de Pós-Graduação em Indústria Criativa da Universidade Feevale, em Novo Hamburgo, RS.

Cristiano Max Pereira Pinheiro, Universidade Feevale

Doutor e mestre em Ciências da Comunicação e bacharel em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Coordenador e professor no Programa de Pós-Graduação em Indústria Criativa da Universidade Feevale, em Novo Hamburgo, RS. 

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Published

2023-05-16

How to Cite

Ramos, L. P. ., Almada, J. F. ., Barth, M., & Pinheiro, C. M. P. (2023). The design and graphic unit of the Brazilian Men’s Football Championship brand. Multitemas, 28(68), 127–147. https://doi.org/10.20435/multi.v28i68.3828